lördag 2 februari 2008

Pärlor på garn Tips

Jag tänker nu visa ett fiffig tips som jag lärde mig på ett pärlmuddscafé i Katthammarsvik.
Det är så enkelt att det är lite fånigt, att jag inte kommit på det själv, jag hoppas flera kan ha nytta av detta trix.

Trä en nål(som passar till pärlorna du skall trä på garnet)Med stark sytråd,gärna björntråd,
eller så får man byta den efter ett par hundra pärlor om man bara har helt vanlig sytråd, för tråden slits.
Tråden kan vara ca 10centimeter,
knyt knut på sytråden så du får en ögla, (så som man gjorde när man var liten och sydde med dubbel tråd)
trä in garnet i öglan, som nu har blivit ett jättestort nålsöga,
nu kan du börja trä på dina pärlor på garnet.
Har man ett tjockt garn som jag har på bilderna så får man pyssla lite för att få på så små pärlor, dessa varvad jag hade till hands, men det är en då enkelt att få på dem och det enda som kan hända är att tråden går av vid garnet eller tvärtom och då är det bara att byta tråden.
Ibland finns det inget val, utan man måste använda sytråd för att knuten blir för stor, men jag tror ni fattar principen.
Stort tack till slöjdtanterna på Wallins kaffe.

Inga kommentarer: