torsdag 26 mars 2009

Hur man färgar ull och garni Mikrovågsugnen

Att färga i garn & fibrer i Mikrovågsugn.

Bra att ha:
Handskar
plastpåsar & gamla glassbackar eller liknande
muggar / barnmatsburkar att blanda och spara överbliven färg i.
Zenits-konst färg för ylle eller liknade
Ättika
Vatten
diskmedel
och givetvis en mikrovågsugn.

Tänk på att det är stark färg, inandas den icke och torka bort fläckar direkt!

Om det inte är super viktigt att få samma färg varje gång så är detta det perfekta sätet att färga sina garner eller sin ull på.

Jag brukar lägga ullen i blöt i ättiks (ca 1dl 12% ättika ) vatten i diskhon ca en halvtimme innan jag färgar. Ner med ullen i en plastpåse och sedan hällde jag på den blandade färgen och in i mikron i 3 x 3 minuter med ca 3 minuters vila mellan mikringarna. sedan fick det svalna (det kan ta en bra stund innan det svalnar men ge ullen den tiden så ullen inte blir ännu mer chockad än den redan är, ) innan jag sköljer och tvättar försiktigt.

Garnet sköljer jag alltid först sedan har jag lagt den i en paj form och hällt på tre olika färger och sedan på med en plastpåse om hela härligheten och in i mikron på samma sätt som med ull tussarna, och jag tycker resultatet blev mer än bra, nu skall jag bara spinna och sticka av min ull :-

På detta sätt blev det mycket roligare att färga ull än vad det varit förut, snabbt och enkelt. Stort tack till en av bloggtjejerna som jag hittade när jag letade efter "hur färgar man ull?"

Mitt recept:

Ca en tesked färg till en liter vatten.
Blanda färgen med lite kokande vatten och en skvätt ättika.
Späd sedan färgen med mer kokande vatten när man rört ut färgen, häll ner det i en glassback
och börja doppa din ull eller ditt garn Glöm inte handskarna.
Alla färger går att blanda med varandra och men kan späda färgerna med mer vatten.

Om du nu har många glassbackar så kan du använda dem och lägga ner dina färgade allster i och in i mikron,
men jag har ofta använt kraftiga plast påsar och det funkar det också, men stäng eller knyt inte inte påsarna, risk för färg explosion.

Mikra nu i 3 minuter vila i 3 minuter.
Mikra 3 vila 3
mikra 3 vila 3

3 X 3 Ca

Ja om man nu vill vara effektiv så kör man ju flera färger på en gång, så när en färg vilar så mikrar du nästa, men vilan är ”nog” viktig.
Skölj skölj skölj gärna med lite diskmedel och i sista skölj vattnet har du en skvätt ättika då får du en färg som stannar bättre.

Detta är ju ingen direkt exakt beskrivning men prova dig fram det skall vara roligt.

Inga kommentarer: